Botswana

Naše zážitky z cestování po Botswaně

Cesta s Emirates

Afrika ma už dlho lákala, preto som sa konečne odhodlala a po prvýkrát sa vydala na tento kontinet. A keď už letieť takú diaľku, tak aspoň na poriadne dlhú dobu. Zvolila som teda síce náročnú, ale úžasnú kombináciu: Juhoafrická republika, Zambia a Botswana.

Leteli sme s leteckou spoločnosťou Emirates, let z Viedne do Dubaja trval 5h40min, z Dubaja do Kapského mesta 9h35min, pri ceste späť sme sa vracali z Johannesburgu, let do Dubaja trval 8h, z Dubaja potom do Viedne 5h50min. Letecká spoločnost Emirates opäť nesklamala, cesta prebiehala hladko a pri ceste späť sme veľmi ocenili váhový limit 30kg na batožinu (29,9kg bolo tak tak).

Časový posun vo všetkých navštívených krajinách je v zimnom čase +1h, v letnom čase nie je žiadny časový posun oproti nášmu stredoeurópskemu času, čo je veľmi príjemné.

Dôležitou vecou pred cestou, na ktorú nesmieme zabudnúť, je očkovanie, niektoré z nich sú povinné, niektoré len odporúčané. Je dobré myslieť na očkovanie s časovým predstihom a cestovať s medzinárodným očkovacím preukazom, ktorý si môžu úradníci po prílete vyžiadať ku kontrole. Odporúčané očkovanie je proti žltačke typu A a B, brušnému týfusu, povinné očkovanie je proti žltej zimnici, v Zambii a Botswane aj antimalariká proti malárii.

O mojom putovaní po Juhoafrickej republike a Zambii sa môžete dočítať v predchádzajúcej časti cestopisu, teraz Vám však porozprávam, ako na mňa zapôsobila rozmanitá Botswana.

Uvítanie v Botswane

Náš program v Botswane organizovala spoločnosť prevádzkujúca luxusné kempy po celej Botswane. Už na letisku v Livingstone nás čakal zástupca, pomohol nám s odbavením, uhradili sme odletovú taxu 35USD a počkali na našich spolucestujúcich. Leteli sme malým lietadlom pre 15 osôb. Pokiaľ budete cestovať na safari do Botswany, je potrebné mať malú batožinu (najlepšie v športovej taške, nie pevná konštrukcia) s maximálnou váhou 15kg, všetky kempy sú vybavené tak, aby ste nemuseli voziť veľké množstvo oblečenia (všetky Vám vyperú do druhého dňa), toaletné potreby sú tiež k dispozícii.

Prvé pristátie prebiehalo v Kasane, kde je medzinárodná hranica, museli sme prejsť pasovou kontrolou, preverili, že máme vstupné vízum, ktoré je zatiaľ pre občanov SR potrebné a je nutné zariadiť ho pred príletom do krajiny. Po rýchlej kontrole sme pokračovali do jednotlivých kempov. Každý kemp má vlastnú pristávaciu dráhu, čím sa uľahčuje spojenie medzi kempami, prelety trvajú pár desiatok minút, pri pristávacej dráhe vždy čaká auto s rangerom a obratom Vás odvezie do kempu, kde Vás najprv zoznámia s tým, čo kemp ponúka a potom už môžete odpočívať a užívať si.

Safari

Safari jazdy opäť prebiehali v skorých ranných hodinách, budíček v 5:30, v 6:00 ľahké raňajky a v 6:30 odchod na safari, návrat medzi 10 a 11h, následuje obed, v 16:00 popoludný čaj a olovrant, odchod na safari v 16:30, návrat okolo 19:30, večera od 20h. Po zotmení Vás vždy musí sprevádzať ranger, dôvodom je bezpečnosť, kempy sú vo voľnej prírode. Náš prvý kemp Kings Pool sa nachádzal v oblasti Linyanti na západnej hranici národného parku Chobe. Kings Pool má len 9 luxusných stanov, rozprestierajú sa pozdĺž rieky, nájdete tu všetko pohodlie, od veľkej postele, šatne, kúpelne, obývacej časti až po priestrannú terasu s malým bazénikom a vonkajšou posteľou na popoludné leňošenie.

V oblasti Linyanti vďaka rieke a lagúnam môžete pozorovať veľké množstvo hrochov, vodného vtáctva, obrovské stáda slonov, ďalej žirafy, zebry, antilopy. Absolvovali sme plavbu po rieke, pozorovali vtáky a hrochy, každé popoludné safari je vždy zakončené „sundowner drinkom“ podľa Vášho priania, ranger sa Vás vopred spýta, čo by ste si priali za nápoje, tie Vám potom servíruje pri západe slnka.

Každý večer sme zaspávali pri zvukoch hrochov, ktorí sa promenádovali okolo nášho stanu na súš, počúvali serenády malých žáb, pozorovali čierno čiernu oblohu, na ktorej žiarili hviezdy. Nerušení civilizáciou.

Kempy na úrovni

Ďalší kemp pri našej ceste bol Kwetsani v Delte Okavanga. Delta Okavanga je zaujímavá hračka prírody, je to delta rieky, ktorá nikam nevedie a mizne do neznáma. Oblasť Okavaga je závislá na dažďoch v Angole, vždy v apríli dochádza k zatopeniu vodou, ktoré trvá zhruba 6 mesiacov, kedy voda postupne zmizne.

Týždeň pred našim príchodom bol Kwetsani kemp na suchu, v priebehu týždňa vystúpila voda o 50cm a stále ešte stúpala. Vznikne tak obrovská delta, vytvoria sa ostrovčeky, na ktorých sa sústredia zvieratá. Delta je plná hrochov a krokodílov, dopravným prostriedkom sa tu stávajú na pol roka lode, ktoré prechádzajú v úzkych kanáloch medzi papyrusom, leknami a vodnými trávami. Je to jeden veľký zázrak.

Kwetsani sa nachádza v stromoch, stany sú prepojené chodníkmi, výhľad je do lagúny. V noci pod nami dupal hroch, popoludní sa pri kempe preháňali slony. Vyskúšali sme si jazdu v mokoru, podlhovastá loď pre dve osoby a jedného pádlistu, ktorý loď odráža pomocou dlhej tyče, jazdí sa len v plytkých vodách lagún, kvôli hrochom (ktorí sú veľmi nebezpeční), fascinoval nás úplný kľud.

Ranné safari sme absolvovali na jednom z nezatopených ostrovov, stretli sme plno žiráf, zebier, slony, stopovali sme leopardy, bohužiaľ sme sa nedočkali, museli sme stihnúť let do posledného kempu. V niektorých miestach sme prechádzali aj pol metrom vody, štvorkolky sú tu skutočné potrebné. Nutnosťou v tejto oblasti je repelent a večer dlhé nohavice. Pohľad na deltu pri odlete bol krásny a nezabudnuteľný.

Rozľahlé pláne Nxai Pan

Poslednou safari časťou bola oblasť Nxai Pan, úplný protiklad oproti Delte Okavanga a Linyanti. Nxai Pan sú rozľahlé pláne, kde sa preháňajú stáda žiráf, zebier, antilop, oryxov, pštrosov. Hlavnými sú tu mačky a to levy, levice, gepardy, leopardy. Tešili sme sa na vzrušujúce stopovanie a mali sme šťastie. Náš ranger a stopár bol veľmi šikovný, pri prvom safari sme videli 2 gepardy, druhý deň ráno 5 levíc ako sa snažia uloviť niečo na jedenie, popoludní leoparda, a posledný deň dokonca leva s dvoma levicami. Každý večer sme vždy spokojne zaspávali.

V Nxai Pan boli stáda určite najpočetnejšie. Priamo pred kempom Nxai Pan asi 150 metrov bolo napájadlo pre zvieratá, mohli sme teda z pohodlia ležadla pri bazéne pozorovať slony, ako sa kúpu, žirafy a zebry ako sa v popoludnej horúčave prichádzajú napiť, šakal sa prechádzal len pár metrov od terasy, a dokonca sa na nás prišiel pozrieť aj gepard. Safari sú vždy na báze plnej penzie a zahŕňajú aj nápoje.

Let do Nxai Pan bol malým lietadlom len pre 5 osôb, let z Maunu trval 45 minút. Tu je skutočne nevyhnutná malá batožina.

Počasie sa vydarilo

Počasie počas celých 14 dní bolo úžasné, slnečno, bez dažďa. V Kapskom meste boli teploty cez deň okolo 25st, cez noc okolo 15st. V Franschoek cez deň 30 st, v noci okolo 20st. V Kruger národnom parku bolo počas ranného safari chladnejšie (bola potrebná aj bunda alebo mikina), cez deň ale teplo okolo 25st. Pri Viktoriiných vodopádoch bolo teplo cez 30st, v noci okolo 20st, v Botswane tiež veľmi teplo okolo 30st, cez noc okolo 20st, na rannom safari bola potrebná mikina a dlhé nohavice, v Nxai Pan sme potrebovali aj deku, kým vyliezlo slniečko.

Celkovo ma Afrika nadchla. Bola som veľmi prekvapená, ako všetko perfektne fungovalo, nikde sme nečakali, všetko bolo skvelo zorganizované. Predovšetkým presuny v Botswane medzi jednotlivými kempami, všetci boli informovaní. Lety boli presne na čas. Neuveriteľné, ako je možné všetko naplánovať. Bezpečnosť vo všetkých navštívených miestach bez jediného problému. Safari si určite zamilujete. A ja tento rok určite do Zoo nepôjdem, vidieť zvieratá vo voľnej prírode je nepopísateľný zážitok. Dlho budem na túto cestu spomínať.

Počas svojej cesty po Botswane som navštívila tieto kempy a hotely

Pokiaľ ste sa po prečítaní mojej správy z cesty inšpirovali a túžite po podobných cestovateľských zážitkoch, rada Vám pripravím dovolenku na kľúč.

Petra Melková

Destinácie sme precestovali. Poskytneme Vám osobné rady.